Kok kraft!

Kyllingkraft

Vi har spist Fajitas i dag, og for meg er det synonymt med kraftkoking. Vi bruker bare hel økologisk kylling her i huset, og noen av fordelene vi sitter igjen med er skroget. En fantastisk (og høyst nødvendig) start på en god kraft! Jeg bruker mye kraft i maten, og tenker at dette er et genialt tips for småbarnsfamiler.

Kraften kan nemlig «snikes» inn i de utroligste ting, og gir både mor, far og barn en fantastisk næringsrik «rosin i pølsa» Dessuten blir det nesten alltid bedre med kraft. Jeg bruker kraft i (nesten) alt som er flytende, og kraft er selvfølgelig en heftig smaksforsterker i favorittsausen. Noen ganger har jeg det travelt og må velge raske løsninger, som f. eks pannekaker, og da er det helt supert å kunne snike inn litt ekstra byggeklosser i røra. Da Live var yngre spiste hun mye mos av forskjellige grønnsaker o.s.v – Aldri uten kraft!

 

 

KORT OPPSUMMERT, DETTE GJØR KRAFT FOR DEG OG DINE:

  • Stimulerer fordøyelsen
  • Reparerer tarmskader
  • Bygger opp alt bindevev i kroppen
  • Er den beste antiaging-mat du kan få
  • Avgifter kroppen
  • Virker søvnfremmende
  • Demper infeksjoner
  • Bygger immunforsvaret
  • Styrker hjertefunksjon

 

Dette er en liste jeg fant på kraftmamma.no (Ta forøvrig en ekstra titt på denne siden, skikkelig flinke damer!)

 

I dag har jeg slengt sammen en enkel kyllingkraft på rester, og jeg gjorde som følger:

Du trenger:

  • Skrog fra 1 kylling
  • Grønnsaker – ta det du har (jeg må alltid ha med løk og hvitløk)
  • Hel pepper
  • Laurbærblad
  • En «dæsj» eddik

 

Knekk opp skroget i litt mindre biter og fyll opp kjelen med vann til det dekker beina. Putt oppi en «dæsj» eddik og la det stå noen timer (hvis du har tid)

Skjær grønnsaker (f. eks løk, gulrot, hvitløk) i grove biter og putt det oppi gryta.

Kok opp og fjern skummet som dannes underveis. Tillsett pepper og laurbærblad om du vil, og la kraften trekke i 2-3 timer.

Sil kraften, avkjøl og eventuelt fjern fettet på toppen! Jabadabadooo! Du er ferdig 🙂

Fordel kraften i passelige porsjoner og putt det i fryseren. Nå har du en næringsbombe klar til hvert eneste måltid!

P.S – Jeg bruker aldri salt i selve kraften, da kan jeg heller justere mengden i forhold til hva kraften skal brukes til ved en senere anledning.

 

/matfar/

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *